
“Parisavtal och klimatlagen kräver nya stambanor”, DI debatt, 2 juni 2021
Med omedelbar byggstart, invigning 2030 och en finansiering utanför ordinarie infrastrukturbudget kan vi klara våra klimatåtaganden och få en ny järnväg, skriver företrädare för forskning, näringsliv och civilsamhälle.
”Klimatutsläppen minskar alltför långsamt”. Det skriver regeringen i förslaget till vårbudgeten som riksdagen nu behandlar. De klimatmål som riksdagen beslutat om nås inte med nuvarande politik. Regeringen varnar också för de ekonomiska konsekvenserna av ett otillräckligt klimatarbete; ”I Sverige kan konsekvenserna av ett förändrat klimat bli stora för exempelvis kustnära infrastruktur och bebyggelse, vattenkvaliteten i sjöar och hav och människors hälsa. En ökad risk för bränder, torka, invasiva arter och skadedjur kan också hota jord- och skogsbruk.”
År 2045 ska Sverige vara klimatneutralt, och transporter har en nyckelroll i detta. Svenskarnas flygande gav 2019 ett klimatutsläpp på drygt 10 miljoner ton CO2e, lika mycket som hela den svenska personbilstrafiken. Av detta släpper flyget till Europa ut ca 4 miljoner ton. Utsläppen från flyget och vägtransporterna skulle kunna minskas med ca 5 miljoner ton CO2e per år om en stor del av flyget inrikes och till Europa samt en del av personbilstrafiken och lastbilstrafiken på motorvägarna överförs till järnväg. Klimatpolitiska Rådet som granskar den samlade politiken slår fast att ”Regeringens intentioner med de reviderade målen och den klimatpolitiska handlingsplanen har inte fått avsett genomslag och regeringen har inte varit tillräckligt tydlig i uppdraget till Trafikverket”. Denna otydlighet kvarstår tyvärr efter att regeringen lämnat sin infrastrukturproposition för åren 2022–2033. I förslaget ingår nya stambanor för höghastighetståg, vilket vi ser som en förutsättning för att klara överflyttning till järnväg och nå klimatmålen. Trafikverket ska nu ta fram en nationell plan där aktuella projekt preciseras – men precis som Klimatpolitiska rådet påpekar så behövs tydligare riktlinjer till Trafikverket. Regeringen bör ge fem konkretiserade besked:
Byggstart snarast. Idag är det är enbart enskilda delsträckor av de nya stambanorna som projekteras. Nu behövs en samlad byggstart, och en tidplan per delsträcka som utgår ifrån hur det som successivt färdigställs bäst kan nyttjas tills helheten är klar. Analys visar att det är billigast om de nya banorna kan byggas kontinuerligt utan avbrott.
Invigning 2030. Det är mycket trångt på spåren i det svenska järnvägsnätet. Små störningar ger stora effekter i form av förseningar. Genom separata nya stambanor för höghastighetståg ökas kapaciteten för gods- och regionaltåg på de nuvarande banorna betydligt. Enligt SJ förväntas antalet resor på banorna Stockholm-Göteborg samt Stockholm-Malmö-Köpenhamn öka från 8 miljoner till 20 miljoner per år 2035. Nästan hälften av detta resande skulle kunna ske på de nya banorna. Om byggnationen dröjer kommer den förväntade trafikökningen att framtvinga en utbyggnad av motorvägar och andra vägar. Därtill blir klimatvinsterna större ju tidigare banorna invigs.
Tydlig finansiering. Regeringen anger nu att de nya stambanorna i dess helhet ska finansieras inom budgeten för infrastruktur. Trafikverket har uppskattat kostnaderna för nya stambanor till 200-300 miljarder kr. Det kan jämföras med de statliga stödåtgärderna på grund av coronapandemin, som hittills är ca 400 miljarder kr. Dock ryms bara knappt hälften av finansieringen av de nya stambanorna inom totalramen förutsatt att hela ökningen går till nya järnvägar, vilket inte framgår av propositionen. Detta riskerar leda till att byggnationen sker etappvis med stora delar efter 2033, eller att de nya stambanorna tränger undan andra viktiga satsningar. Därför är det intressant att klimatminister Per Bolund anger att utökade medel kan tillkomma genom gröna statsobligationer. Regeringen bör kunna ge tydliga besked om vad som gäller.
Stationer i städerna. Det fokuseras ofta på restiden mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, men SJ anger att cirka 75 procent av resorna sker till/från någon av mellanstationerna. Därför är det viktigt att de nya stationerna inte läggs långt utanför städerna. Infrastrukturminister Eneroth har betonat att Sverigeförhandlingarnas resultat ska ligga till grund för byggnationen. Dessa hållplatser bör vara centralt belägna. ”Att bygga järnväg som inte stannar och som människor inte har möjlighet att kliva på, det är inte ett alternativ”, sade Tomas Eneroth. Detta behöver preciseras i uppdraget till Trafikverket och i den fortsatta riksdagsbehandlingen.
Minimerad klimatpåverkan i byggandet. Ibland hävdas det att bygget av höghastighetsbanor ger mycket stor klimatpåverkan, men redan 2017 utredde Trafikverket detta och konstaterade att klimatpåverkan från byggnationen är ”inkörd” redan efter fyra år om bygget sker snabbt och med rätt material. Kompensering kan ske ännu snabbare eftersom Trafikverket kraftigt underskattat överflyttning från bil och flyg till tåg. I länder där man har byggt nya banor har tågets marknadsandel längs banorna fördubblats med minskning av flyg och bilresande. Dessutom är det nu mer realistiskt att begära fossilfritt stål och cement.
Det påstås ofta att politiken lovar runt och håller tunt. Vi delar inte den bilden. Det är vår övertygelse att riksdag och regering avser att uppnå klimatmålen som nu är beslutade i lag. Vi är övertygade om att regeringen menar allvar med sitt positiva beslut om att nya stambanor ska byggas, att det ska vara till gagn för hela landet och ge svenska folket större möjligheter att resa klimatsmart. Med de fem preciseringarna vi föreslår, blir det tydligt för alla.
Peter Fritzson, Professor em. Linköpings universitet, civilingenjör i teknisk fysik
Anders Wijkman, Hedersordförande, Club of Rome
Mattias Goldmann, Hållbarhetschef, SWECO
Jonas Bane, Ordförande, Klimatriksdagen
Valle Karlsson, förbundsordförande, SEKO
Yngve Sundblad, Professor em. KTH, medlem i Klimatriksdagens transportutskott
Bengt Lennartson, Professor i automation, Chalmers
Lennart Renöfält, f.d. regional kyrkoledare, Equmeniakyrkan
Predrag Pucar, VD DIXOR AB, tar tåget på affärsresor till Europa
Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet
“Parisavtal och klimatlagen kräver nya stambanor”, DI debatt, 2 juni 2021
articles

“En klimatkommission krävs för att få ordning på klimatpolitiken”, 10/10 2022, DI Debatt

“Avloppsslam med miljögift måste bort från åkrarna”, 26/9 2022, DN Debatt

Svensk miljøforkæmper: De grønne storforbrugere er stadig storforbrugere, 11/8 2022, Mandagmorgon

Minskad befolkning krävs för att motverka pandemier, 16/7 2022, DN debatt

M tiger om hur mycket vindkraften ska betala, 18/7 2022, DN debatt

Moderaternas plan för kärnkraft hänger inte ihop, 7/7 2022, DN debatt

Att byta till grön teknik räcker inte, 16 juni 2022, SvD Debatt

Oförsvarligt att regeringen inte använde Stockholm+50 till att höja ambitionerna, 13 juni 2022, Aktuell Hållbarhet

Sveriges asylpolitik är en skam för vårt land, 13 juni 2022, GP

”För att tro på framtiden måste vi möta ondskan”, 12 april 2022, DT

”Fullt möjligt att stoppa EU:s import av rysk gas”, 13 mars 2022, DN Debatt

“Att byta till grön teknik räcker inte”, SvD debatt, 16 feb 2022

Befolkningsfrågan: Ett “hasardspel med naturen”, Mat och klimat, 7 feb 2022

“Vår sista chans att rädda klimatet är nu”, GP, 18 jan 2022

“Kemikalieskatten slår mot återanvändning”, SvD, 14 okt 2021

”Hög tid för en klimatallians över höger/vänster-gränsen”, DN debatt, 29 sept 2021

“Enorma möjligheter att snabbt bygga ut förnybar el”, DN debatt, 14 sept 2021

“Varför ge Cementa en gräddfil?”, SvD Under strecket, 13 sept 2021

“Vi måste börja ta in att vår totala efterfrågan på energi och material har slagit i taket”, Aktuellt Hållbarhet debatt, 16 aug 2021

“Vinsterna med en ekocid-lag är enormt stora”, End Ecocide, 13 juni 2021

“Parisavtal och klimatlagen kräver nya stambanor”, DI debatt, 2 juni 2021

“Allt mer orimligt att utvisa till Afghanistan”, 22 maj 2021 Debatt SvD

En fossilfri framtid väntar – riv hindren nu, debatt Aktuell Hållbarhet, 24 mars 2021

“Bromsa både folkökning och klimatförändring”, SvD debatt, 2 feb 2021

“Med dagens tillväxtmodell kan Parisavtalet aldrig bli verklighet”, DN Kulturdebatt, 10 dec 2020

”Exponential technologies – opportunities and risks”, 9 nov 2020

”Circular Economy is in need of a Systems Perspective”, 7 July 2020

Minskande befolkning är inte problemet, DN debatt, 1 aug 2018

Ny myndighet behövs för att klara cirkulär ekonomi, DN debatt, 18 juli 2020

Sverige får inte låta euron krascha, Expressen, 16 juli 2020

Sveriges attityd till EU har chockat oss alla, DI debatt, 18 juni 2020

De kloka krissatsningarna syns inte i backspegeln, DN debatt 4 maj 2020

Så kan Sverige bli ett föregångsland efter coronakrisen, DN 14 april 2020

The oil giants’ greed is a huge betrayal of the future, 25 feb 2020

“När- eller därproducerat? Aspekter på klimat, miljö och matsäkerhet” Tal vid Stenhammardagen, 13 juni 2016

Oljejättarnas girighet är ett gigantiskt svek mot framtiden, DN, 26 feb 2020

Varför skriver inte M, L och KD ett ord om vindkraftens utveckling?, DN Debatt, 2 dec 2019

“Ett skifte krävs i designen av produkter”, SvD debatt, 19 aug 2019

Stora utmaningar för EU:s ”Green Deal”, Aktuell Hållbarhet, 4 nov 2020

Klimatdebatten är full av brister, SVT Opion, 8 aug 2019

The Case for an EU Climate and Nature Czar, Project Syndicate, 8 aug 2019

Märkligt vilja satsa på förkastad kärnkraftsteknik, DN Debatt 22 maj 2019

This Could Be The Biggest Scandal Of The Climate Change Era, Huffington Post, 23 jan 2019

“Ekonomipristagaren tänker fel om klimatet”, DI 10 dec 2018

“Ta ansvar för klimatet över partigränserna”, GP 8 dec 2018

“Gloomy 1970s predictions about Earth’s fate still hold true” Nature 18 okt 2018

“Ödesprognosen står fast – världen riskerar gå under om 50 år”, Veckans Affärer 31 aug 2018

”Regeringen och LRF inser inte jordbrukets klimatnytta”, DN Debatt 25 juni 2018

“Come On! A master class”, Energy in demand, 13 april 2018

“Vårt samhälle är så förbannat kortsiktigt”, Omvärlden 28 feb 2018

“Vi går in i snöstormarna med en psykologi från stenåldern”, DN Kultur, 4 mars 2018

“Sverige förlorar 42 miljarder årligen på dålig återvinning”, DN Debatt, 17 jan 2018

“Konsumtionen en nyckelfråga för klimatet”, Altinget.se, 14 dec 2017

”Bränn inte avfall som kan återvinnas”, Akuell hållbarhet, 21 nov 2017

“Squaring the circle of plastics recycling”, Euractiv.com, 27 sept 2017

“Sverige ska vara förebild i klimatambitionerna”, DI debatt 3 feb 2017

“Donald Trump – en tragedi för klimatet”, Krönika i Utrikesmagasinet, 2 dec 2016

“Staying within the limits of our planet”, Tal, 3 okt 2016

“Vi måste agera mot Trump för att rädda klimatet”, Dagens Samhälle 14 nov 2016

“Trump – en tragedi för USA”, Supermiljöbloggen, 16 nov 2016

“Jublar vi i förtid?”, Supermiljöbloggen 6 okt 2016

“Staying within the limits”, Speach at Industrial Efficiency Conference in Berlin, Sept 13, 2016

“Jordbrukets roll i klimatarbetet”, Tal vid Framtidsforum, Elmia 18 okt 2016

”Risk att digitaliseringen försvårar klimatomställningen”, Slutreplik DN debatt 30 aug 2016

”Offentliga investeringar krävs för att nå klimatmål” DN debatt, 17 aug 2016

”Minska utsläppen från inrikes transporter kraftigt”, DN debatt 16 juni 2016

“Sverige kan och bör gå före i klimatpolitiken”, Replik SvD 15 maj 2016

“Kapa inte bandet mellan Right Livelihood-priset och riksdagen”, Aktuellt Hållbart 7 juni 2016

”Höj skatten på varor – sänk den på arbete”, replik SvD 11 april 2016

“Tidigarelägg svenska klimatmålet till 2045”, DN Debatt 9 feb 2016

“Två grader är en smärtgräns, inte ett mål”, Supermiljöbloggen Debatt 1 dec 2015

“Låna eller höj skatten – och freda biståndet”, Expressen Debatt 19 nov 2015

”Löfven måste ta ställning mot start av nya kolgruvor”, DN 24 nov 2015

“Vi måste vänja oss vid att äga färre prylar”, klimatpodden SvD 7 nov 2015

Cirkulär ekonomi skapar nya arbeten, SVD Debatt, 21 0kt 2015

“Rosling har fel om jordens befolkning”, Debatt SvD, 7 okt 2015

“An increasingly complex and vulnerable world”, presentation, Sept 30th, 2015

“Omställningen måste ses som en investering”, DN debatt, 2 juli 2015

”Cirkulär ekonomi bra både för jobben och för miljön”, DN Debatt 21 juni 2015

“Jobben och klimatet klara vinnare i en cirkulär ekonomi”, Ny Teknik 20 maj 2015

Ny rapport, “Circular Economy and Benefits for Society”

“Sojafoder kostar en miljard i onödan”, Replik DN 30 mars 2015

“Energiunionen riskerar cementera fossilberoendet”, Replik Ny Teknik, 25 mars 2015

“Kraftsamling för att nå Sveriges miljömål”, Pressmeddelande Regeringen, 8 jan 2014

“Nu kan partierna ta revansch”, Supermiljöbloggen, 22 dec 2014

“Vi måste ändra vår syn på arbete”, SvD Debatt 18 sept 2014

“Satsa på den tredje vägen i välfärden”, DN Debatt 9 sept 2014

“Digital teknik tar över miljoner av jobb”, SvD Debatt 8 sept 2014

“Det blir inte fler jobb”, debattartikel Ny Teknik 2 sept 2014

“Den digitala tekniken förändrar våra samhällen i grunden”, replik DN 11 juli 2014

“Digitala hotet – frågan som politikerna glömt bort”, GP Debatt 7 juli 2014

Hållbar ekonomi, “Ny tid – nytt ledarskap”, Insider Almedalen 2014

“Förändrad politisk spelplan”, SvD Brännpunkt 15 juni 2014

“Smältande Antarktis visar vikten av snabba åtgärder”, DN Debatt slutreplik 16 maj 2014

“Bannlys alla politiska beslut som ger mer klimatutsläpp”, DN Debatt 10 maj 2014

Kommentar till artikel av Björn Lomberg, SvD 6 maj 2014

“Europa bör låta bli skiffergasen”, SvD Brännpunkt 23 april 2014

Kommentar till IPCC arbetsgrupp III:s rapport, 12 april 2014

“100 procent förnyelsebart ett möjligt energi mål”, SvD Brännpunkt 20 jan 2014

“Vår utmaning inför 2014: Höj priset på koldioxid”, DI Debatt, 28 dec 2013

“Påståenden om upphandling på tvärs mot all erfarenhet”, Replik i DN Debatt 12 dec 2013

“Kategoriska påståenden alltid fel”, Replik till DN Debatt 10 dec 2013

“Sämre upphandlingar med myndighet på dubbla stolar”, DN Debatt 23 okt 2013

Talk at Workshop on Sustainable Transformation of Society in the Face of Climate Change, Oct 14-15 2013

“Kritiken i bästa fall naiv”, Expressen 10 okt 2013

Kommentar till Bjørn Lomborgs OpEd, SvD 27 sept 2013

“Vad ska ersätta våra gamla kärnkraftverk?”, GP 25 sept 2013

“Stoppa kontanter i handeln med metall”, Svd Brännpunkt 12 april 2013

“Historisk chans att göra skillnad”, Expressen 17 sept 2013

“11 miljarder är för många människor”, Expressen 28 aug 2013

“Lindahls skjuter bredvid målet”, Offentliga affärer, 21 aug 2013

“Det krävs mer än ett utsläppsmål”, Replik SvD 25 juni 2013

“Wijkman ger Konjunkturinstitutet svar på tal”, Replik 22 maj 2013

“Klimatfrågans folkvalda skymning”, DN Kultur, 15 april 2013

“Konkurrens även vid direktupphandlingar”, Replik DN Debatt 13 maj 2013

“Det handlar inte om att återgå till häst och vagn”, DN debatt 20 mars 2013

”Smart energianvändning kan ge 30.000 nya jobb”, DN Debatt 16 mars 2013

“Miljarder att tjäna på bättre upphandling”, SvD 5 mars 2013

“Camerons EU-skepsis inte rätt väg för Sverige”, DN debatt 2 mars 2013

“Nu krävs en ny ekonomisk logik”, SvD 5, dec 2012

“Tillväxten – en jobbig tvångströja”, Andreas Cervenka, SvD 2 dec 2012

”Prevention is better than cure”, Autumn 2010

”Energin nyckelfråga för att lösa krisen”, DN Debatt, 24 aug 2011

EUs framtid, Newsmill, dec 2011

“Katastrofer o klimat”, Klimatmagasinet Effekt, hösten 2011

”Rio – en missad chans”, Newsmill, 24 juni 2012

“Det gamla mantrat om ekonomisk tillväxt fungerar inte längre”, SVT Debatt, 3 sept 2012

Klimatreplik L Bengtsson, Svd Brännpunkt, 6 jan 2012

“Vad väntar vi på?”, Hagainiativet, 14 feb 2012

The Ny-Ålesund Symposium (Chairman´s Summary), 24th May 2012

“Klimatet kräver trähus”, Dagens Industri, 15 okt 2012

“Finansmarknaden måste ta ansvar”, Hagainiativet 23 okt 2012

“Solenergi från Sahara kan lösa elförsörjningen”, DN debatt, 17 nov 2012

”Välfärden ska Öka – inte bruttonationalprodukten”, DN Debatt, aug 2009

IPhone, SvD Brännpunkt, juli 2010

Energi och Fattigdom, Dagens Industri, 25 juni 2010
